Chryso Nordics resa

2020/04/28
Chryso Nordic började sin resa under 2008, då som Betongkemi Nordic AB, som idag är en del av Chryso Group med över 1300 anställda. Familjekänslan från familjeföretaget Betongkemi finns kvar och innovation, kunskap och support är viktiga delar för att företaget skall fortsätta att utvecklas.

 Grundaren Anders Svensson har under hela sitt liv varit verksam inom betong-branschen och såg möjligheter med franka bolaget CHRYSO.

”Första gången jag kom i kontakt med CHRYSO var av en ren slump, men jag fastnade för dess robusta produkter. Jag undersökte mer om företaget och kände snabbt att CHRYSO och jag hade samma värderingar och tänk, när det kommer till tillförlitliga produkter, kunskap och support till marknaden”.

För Betongkemi har robusta produkter, kundsupport och kunskap alltid varit oerhört viktigt och Anders ville att deras kunder skulle se honom och hans kollegor som ett bollplank och stöd i sin vardag, så när Betongkemi under 2015 blev ett dotterbolag inom CHRYSO-gruppen förändrades inte mycket i det avseendet.

”Då både Chryso och Betongkemi haft samma värderingar från grunden, det blev ingen större skillnad. Däremot fick vi starkare muskler och ett mycket tätare samarbete med CHRYSO, speciellt när det kommer till innovation och utveckling av nya produkter”, menar Anders Svensson

Just detta med innovation är väldigt viktigt och genomsyrar hela CHRYSO:s organisation. Anders menar att de sista fyra åren har man utvecklat en stor mängd nya produkter och innovationer för den nordiska marknaden.

 ”Vi har ett tätt samarbete med den tekniska avdelningen i gruppen och vi måste göra vår del för att produkterna skall fungera på vår marknad. Lokalt måste vi vara alerta och på tårna när det kommer till att känna av nya utmaningar som branschen, och våra kunder står eller kommer att stå inför. Vi måste göra grundjobbet för att teknikerna skall kunna ta fram rätt produkter åt oss. Vi ser våra kunder som samarbetspartners där vi tillsammans utvecklar produkter och kommer fram till lösningar som skall fungera för just dem”.

Chryso Nordic är mitt i en stor resa, och planen är att växa de kommande åren. Företaget har vuxit och med hjälp av en vassare marknadsstrategi och starkare resurser på fältet upplever de att fler känner till Chryso Nordic och vill utveckla samarbeten.

Anders förklarar:

”Chryso Nordic är fortfarande det senaste företaget på den svenska marknaden när det gäller tillsatsmedel och det tar tid att utveckla sig med så starka kollegor som finns i branschen”.

Medarbetarna i Stenkullen växer stabilt och i somras anställdes Thomas Orrbeck som ny VD, för att axla rollen som Anders tidigare haft.

Anders berättar:

”Pensionsåldern har jag suttit på ett tag så det var dags för mig att lämna den rollen och Thomas har kommit in med nya idéer som jag verkligen tror på, vi kompletterar varandra bra och det skall bli spännande att följa med på resan ett tag till”.

Thomas fortsätter och menar:

”Den här resan vi är med om nu är få förunnat, vi har de rätta ingredienserna som behövs för att detta skall bli hur roligt och intressant som helst. Familjekänslan finns kvar även om alla inte är familj på pappret, så känns det så, vi är Chryso Nordic-familjen”.