Chryso Nordic och GCP Sweden bildar gemensamt bolag

Branschledande varumärken samlas under samma tak på den nordiska marknaden.
Chryso och GCP Applied Technologies ägs sedan ett par år tillbaka av den franska koncernen Saint Gobain. Som ett led i att stärka koncernens ledande position inom byggkemikalier har de två bolagen på global nivå samverkat inom samma Business Unit i Saint Gobain sedan förvärven.
På den nordiska marknaden innebär det nu att GCP Sweden och Chryso Nordic kommer att bilda ett gemensamt bolag från och med 1 januari 2025: Saint Gobain Construction Chemicals Nordic.
– Vi är här för att stanna på marknaden. Vi får en bredare produktportfölj och större möjligheter att genomföra avancerade projekt och leveranser tack vare detta. Jag ser fram mot att visa den nordiska marknaden vad vi kan erbjuda tillsammans, säger Thomas Orrbeck, vd för Chryso Nordic

Världsledande inom tillsatser till cementproduktion
Bolaget kommer att rymma två välkända och branschledande varumärken, Chryso och GCP, inom två breda segment. GCP:s tidigare produkter inom SCC (Specialty Construction Chemicals) kommer att läggas över inom Chryso-varumärket, som under lång tid varit branschledande inom detta segment. GCP Sweden kommer framöver att vara renodlat för SBM (Specialty Building Materials).
– Den här sammanslagningen, med Saint Gobain i ryggen, gör oss störst i världen när det gäller tillsatser till cementproduktion. Att vi dessutom nu kan erbjuda riktigt högkvalitativa produkter inom vattentätning och SBM-segmentet är någonting som jag tror att många kunder kommer att uppskatta, säger Thomas Orrbeck.
Sammanslagning innebär säkrare leveranser med fler leveranssajter på nära håll och möjligheten att ta sig an ännu större projekt. Dessutom får innovation och produktutveckling – värden som sedan länge varit starkt associerade med både Chryso och GCP – en rejäl skjuts framåt.
Samlad spetskompetens leder till innovation
Med en gemensam, global avdelning för forskning och utveckling samlas kunskap och erfarenheter från hela världen som leder fram till nya spännande produkter till marknaden.
– När jag pratar med mina kollegor ute i Europa så är det idel positiva ord om sammanslagningen. Det är starka varumärken som samlas under ett paraply och vi får spetskunskap från två bolag på ett och samma ställe.
Även om det nya gemensamma bolaget inte börjar gälla förrän 1 januari nästa år så har sammanslagningen på den nordiska marknaden redan påbörjats. Utbyten av erfarenheter och lärdomar här och nu lägger grunden för en ökad tillväxt och ett bredare erbjudande längre fram.
För Thomas Orrbeck innebär det en stor framtidstro.
– Det ska bli väldigt spännande att se vad som finns bakom horisonten. Med tanke på de produkter och lösningar för marknaden som vi sitter på är det bara att accelerera. Jag tror att tillväxten kommer att vara kurva som pekar tydligt uppåt.
